Новoсти в ПРАВОСЛАВНАТА ЧИТАЛНЯ

първо полугодие на 2002 година

Виж също: Най-нови попълнения

 

Богородице Дево, радуйся!

Богородице Дево, радуйся,
Благодатная Марие, Господь с Тобою!
Благословенна Ты в женах и благословен плод чрева Твоего,
яко Спаса родила еси душ наших.

Песен на Пресвета Богородица

За църковното почитане на Богородица

[Нашата вяра] "Наименованието Богородица - пише Антиохийският патриарх Йоан - е съставено от много Отци и е употребявано от тях и писмено и устно. Никой от църковните Отци не е отхвърлял това название; напротив - мнозина са се ползвали от него и при това - знаменити."  >>>

За Богородичните празници Рождество, Въведение в храма, Благовещение, Успение, Покров.

  Православният храм и богослужение

Въведение :: Православният храм :: Свещенослужители :: Богослужебни одежди :: Църковнослужители :: Видове богослужебни чинодействия :: Богослужебни книги :: Видове богослужения :: Ежедневен, седмичен, месечен и годишен кръг. Богаслужението през Страстната седмица :: Богослужения в денонощния кръг -  Вечерно, Утренно, Часове :: СВЕТА ЛИТУРГИЯ същност. Проскомидия, Литургия на оглашените, Литургия на верните, Eвхаристиен канон, Преждеосвещена литургия

(Анти)Фоменкология

"Математическото" направление в историята се появи преди няколко години в Русия и бързо набра почитатели и следовници по света, включително и в България. Според тях античните и средновековни хроники са съставени всъщност през ранното Възраждане от някои хуманисти. Информацията в тях била невярна и "разтягала" неимоверно световната история назад във времето - всъщност всичко каквото знаем за Антична Гърция и Рим, за Византия и средновековното българско царство се е случило в тесния хронологически отрязък между XII - XVII век. >>>

Жития и празници

Свети aпостол Андрей Първозвани :: Кръщение Господне или Богоявление :: Свети пророк, предтеча и кръстител Господен Йоан

Изчисляване датата на подвижните празници (от Неделя на митаря и фарисея до Началото на Петровия пост) в която и да е година след 30 г. от Рождество Христово

Апокрифи

Александър Мен, из "Речник по библиология"

:: Старозаветни апокрифи :: Новозаветни апокрифи :: В заключение

Образ и подобие Божие у човека

Делото на шестия творчески ден се откроява сред космологичните събития на предшестващите го дни по своята продължителност и по особеното, ново тържествено встъпление: "Да сътворим човек по Наш образ, и по Наше подобие" (Бит. 1:26). Решението идва не просто от творческата воля на Създателя, а преди всичко от някакъв божествен съвет, в който християнската екзегетика винаги е виждала първото указание за троичността на Бога. Св. Йоан Екзарх казва: "Когато Той (Бог), стигна до създаването на твар по Свой образ, тогава сполучливо разкри единството на божествената същност и неделимата природа на трите лица." >>>

Св. великомъченик Димитрий Мироточиви - Солунски

(+ 26 октомври 306 г.)

Св. Иван Рилски (ок. 876-946)

Покаяния основание, прописание умиления,
образ утешения, духовнаго совершения
равноангельное житие твое бысть, преподобне.
В молитвах убо и в пощениих и в слезах пребывавый,
отче Иоанне,
моли Христа Бога о душах наших.

Посмъртното битие според Библията

Александър Мен, из "Библиологичен речник"  

Двете фази на старозаветното учение за посмъртното :: Новозаветното учение за посмъртното

  Истините на православната вяра

Иеромонах д-р Антим Шивачев [Нашата вяра]

Що е това Църква? Коя е истинската Църква? Учението Й в общи черти
Правило на вярата
Pазличия между християнските църкви относно Правилото на вярата
Догматите на Православната църква и различията между християнските църкви относно догматите
  > Света Троица. Pазличия
  > Въплъщение. Pазличия
  > Светът. Pазличия
  > Изкуплението. Pазличия
  > Светият дух. Pазличия
  > Църквата. Pазличия
За тайнствата на Светата църква. Pазличия между християнските църкви относно таинствата вообще
  > Кръщение
  > Миропомазване
  > Покаяние или Изповед
  > Причастие
  > Маслоосвещение
  > Брак
  > Свещенство
За Възкресението на мъртвите и за бъдещия вечен живот. Pазличия

Преображение Господне

Митрополит Антоний Сурожски, ЦВ 2002 [Нашата вяра, Календар]

В деня на Господнето Преображение виждаме с каква светлина е призван да блесне нашия материален свят, с каква слава е призован той да сияе в Царството Божие, във вечността Божия... И ако внимателно и сериозно приемем това, което ни се разкрива тук, то би трябвало да изменим най-дълбоко отношението си към всичко видимо, към всичко осезаемо; не само към човечеството, не само към човека, но и към самото му тяло; и не само към човешкото тяло, но и към всичко телесно и веществено, към всичко видимо около нас... всичко това е призвано да стане място и селение на благодатта Господня. всичко е призвано някога, в края на времената да бъда пропито с тази слава и да засияе с нея. >>>

Св. Църква: земна и небесна. Църковната йерархия. Eпископ. Презвитер.

Послание на източните патриарси, чл. 10 [Нашата вяра]

Светата Църква

[Нашата вяра] Думата "църква" означава на гръцки "еклесия" - събрание, общество на призованите. Свещеното Писание ни казва, че Тя е творение и духовно тяло на Христа. Църквата не е нова религия, нито особена религиозна или благотворителна организация, нито пък специална система за "духовно" преустройство на човешкото общество в света. За такова нещо Спасителят никога не е говорил. Затова, несъмнено, Църквата представлява обществото на най-близките и верните Му ученици. >>>

Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората

Православен Катехизис [Нашата вяра]

Под думата невидимо в първия член от Символа на вярата трябва да разбираме невидимия или духовния свят, към който принадлежат ангелите. Ангелите са духове, същества безплътни, надарени с ум, воля и чувство. Те са служебни духове (Евр. 1:14), които по своя ум, сила и могъщество са по-съвършени от човека, но все пак са ограничени. >>>

  Да станеш православен. Пътешествие към древната Христова вяра

Питър Гилкуист [Конверти, Инославие]

След дълго и мъчително пътуване две хиляди изтощени евангелски протестанти най-после намират пътя към дома. Това е историята на шепа смели мъже и техните паства, които рискуват доходоносната си работа, сигурността си и одобрението на най-бизките си приятели, за да се покорят на Божия призив.
Това е също и историята на всеки вярващ, който търси Църквата. Където Господ е Христос. Където се проповядват святост, отговорност и Божието всемогъщество. Където общението е нещо повече от събиране за вечеря на полуготова храна в мазето на църковната сграда. И където модните умлечения отстъпват място на апостолското служение и учение. Това е книга за християни, които търсят начин да вдъхнат живот на собствените си църкви. Това е също така и книга за напълно разочарованите - за онези, които са потеглили на своя собствен изследователски поход. Най-сетне, това е книга и за православните християни, които се нуждаят от обновление. >>>

Sola Fide. Оправдание чрез вяра или дела? Сравнение на православното учение за спасението с протестантското учение

Иерей Николай [Инославие]

Общ поглед към протестантизма :: Причина за Реформацията. Католическата практика на индулгенциите :: Основи на протестантското вероучения :: Православният възглед за спасението :: Спасението и свободната воля :: Библейски основи на протестантската и православната сотериология :: Исторически причини за разпространението на протестантството :: Психологически причини за разпространението на протестантството :: Заключение. Православната аскетика и протестантската прелест

Тълкувания на Свещеното Писание

Православное понимание книги Бытия - Иеромонах Серафим Роуз

  Християнското учение за познанието

Отец Василий Зенковски, първи том на книгата "Основи на християнската философия" [Философия]

1. Идеята за християнска философия
2. Съвременните учения за разума
3. Християнското учение за разума - А. Разумът и вярата
4. Християнското учение за разума - Б. За субекта на познанието
5. Познавателният акт
6. Християнските предпоставки на знанието
7. За двата пътя на познанието на света
8. За предмета на познанието
9. Познание и реалност
Православната визия на християнската философия - Ели Сярова

За Божията благодат

Божествената благодат е това спасителното въздействие върху хората на Светия Божи Дух, който пребъдва в Църквата от Св. Петдесетница. Тя е oсобен, благ (добър) дар Божий в бъдещето, който приемаме с вярата си сега; една особена освещаваща ни Божествена сила или енергия. Любовта на Бог Отец се излива върху и вътре в човеците, единствено поради Господнята милост и изкупителните заслуги на Иисуса Христа и ходатайството Му, за да успеем да преодолеем Първородния грях и да спасим душите си. >>>

Магия и чародейство (магьосничество). Библейската присъда над магиите

Опитът да се влияе върху хора и събития чрез свръхестествени или окултни средства. "Черната" магия се стреми да причини зло чрез проклятие, произнесено в единение със зли духове. "Бялата" магия се опитва да обезсили проклятията и да използва окултни сили за доброто на човека, който я прилага, или на някой друг.
Несъмнено това невинаги е просто суеверие - често зад тези опити се крие духовна реалност, на която можем и трябва да се съпротивляваме, и да я надмогваме чрез силата на Бога и в името на Иисус Христос. [Инославие] >>>

За значението на думата "свобода"

Митрополит Антоний Сурожски (1914-2003)

Ако помислим за значението на думата "свобода" на различните езици, пред нас се изправя нов свят на съвършено различни и по-богати понятия, които можем да съпоставим с понятието "послушание".  >>>

  За монашеството

Архимандрит Лазар Абашидзе, Сборник Светоотечески напътствия, Издателство Тавор, София

През последните няколко години в нашия религиозен живот се промениха много неща. Забелязва се всеобщо съживяване на християнството. Откриват се и се украсяват пустеещи досега древни храмове, строят се нови, реставрират се и се заселват манастири, мнозина - особено младите хора - започнаха да идват в Църквата и да приемат Светото Кръщение. Молят се, изповядват се, причастяват се, благоговейно целуват християнските светини. Епископите, свещениците, монасите са на почит сред народа. Хората ги уважават, готови са да им помагат, за да се възстанови разрушеното от неверието. Ние засега не знаем какви са и колко дълбоки са изворите на това оживление, както и дълго ли ще продължи този жив интерес. Неведоми са пътищата Господни! Но на ставащото днес в живота на нашата Църква вероятно можем да гледаме с надежда. Трябва много да се радваме за всеки, който, обърнал се от греховния живот към християнството, е дошъл в Църквата. Та нали човек започва да живее пълноценно и животът му придобива смисъл едва когато встъпи в Христовата църква! Радостно е оживлението и в манастирския живот, желанието на много млади хора да живеят уединено и по-дълбоко и сериозно да вникват в тънкостите на духовния живот. Думата "манастир" стана модна сред младежта. Появяват се и много желаещи да приемат монашеството. Но тук - колкото и похвални да са тяхната ревност и въодушевление - е необходимо голямо внимание! >>>

Към новобрачните

Митрополит Антоний Сурожки, ЦВ 1998

В деня на вашето венчание в апостолското четиво чухме думите: "Носете един другиму тежестите и така изпълнявайте закона Христов..." Днес ние стоим със запалени свещи и свидетелстваме за радостта, за това, че чрез вашия брак Вечността влезе във времето, че Царството Божие се приближи. Защото казано е: Царството Божие е вече дошло, когато двама души вече не са двама, а едно. Но това единство, което е Царството Божие, ни се дава в зачатък и постигането му е подвиг. Защото любовта е радост, умиление, взаимно ликуване, но и подвиг: "Носете един другиму тежестите си ..." >>>

Жития и празници

Въздвижение на Светия и Животворящ Кръст Господен (Кръстовден) :: Преображение Господне - 6 август :: Успение Богородично - 15 август :: Св. апостоли Петър и Павел (Петровден) :: Неделя на всички български светии :: Неделя на всички светии :: Петдесетница :: Неделя на Светите Отци на Първия вселенски събор:: Възнесение Господне :: Томина Неделя :: Свети Георги Победоносец :: Св. цар Борис, покръстител на българите :: Свети пророк Илия

Задушници

Значението на приносите ни за починалите :: Кога се прават помени за починалите? :: Задушница пред Великия пост :: Черешовата задушница :: Архангелова задушница [Календар, Медицина]

По време на всяка Св. Литургия, на Проскомидията, свещеникът споменава имената на починалите, на които е необходима благодатна помощ. Но молитвената грижа за починалите ближни, и въобще за мъртвите, не се изчерпва с това. Молитвени възпоменания за тях правим и на техните гробове, особено в дните на общите помени (задушници). >>>

"Не съдете‚ за да не бъдете съдени". За неосъждането

Сливенски митрополит Йоаникий

Древен мъдрец казвал‚ че всеки човек носи дисаги‚ т. е. двойна торба. Едната виси отпред на гърдите му‚ а другата - отзад на гърба му. Предната била напълнена с чужди грехове‚ а задната - със собствените. Като върви по житейския път‚ човекът има пред очи само торбата с чуждите грехове‚ постоянно бърка в нея и през всичкото време се занимава с тях. Собствените си почти никога не вижда и рядко-рядко се замисля върху тях. Така се получава неправилното отношение към ближните и към самия себе си‚ което ни довежда към гибелния грях да осъждаме ближните си и ни отдалечава от спасителното покаяние за собствените грехове.  >>>

Ангелологията на св. Дионисий Ареопагит

Дякон Георгий Зяблицев [Нашата вяра]

Посредник между Вездесъщия Бог и видимия свят се явява невидимият ангелски свят. Според св. Дионисий той е разделен на три триади. Първата и най-близка до Бога триада съставляват Херувими, Серафими и Престоли, които са в пълно съпричастие с Божествената Светлина, Красота и Единство. Втората триада Господства, Сили, Власти са причастни на Божеството при посредничеството на първата триада. Най-накрая, Начала, Архангели и Ангели съставят третата триада, която е най-близко до земния свят и е съпричастна на Бога посредством първата и втората триада. >>>

Просветления

Стихчета за вярата (хайку) от Тимотей Митев

[ ПО-СТАРИ  ]

 

Към съдържанието на Православната Читалня


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com

      Обадете ни се  Заглавна страница - Pravoslavieto.com  Пишете