Новoсти в ПРАВОСЛАВНАТА ЧИТАЛНЯ

първо полугодие на 2002 г.

Най-нови попълнения

 

Нови раздели и подобрения в Pravoslavieto.com

Обиколката на папата из Православния свят: Отклик на посещението в България :: Православна Гърция, Румъния, Украйна и Русия :: Исторически и богословски четива :: Икуменизъм

Цял век Кобургите си играят на верско двуличие. Династията изпразни от съдържание мистичната връзка Бог-Цар-Отечество и май всички още плащаме за това

Деян Енев

На 2 февруари 1896 година династията на Кобургите излъчва първия православен представител в редиците си. Престолонаследникът Борис Търновски, кръстен при раждането си в лоното на Римо-католическата църква с имената Борис Клеман Робер Луи Станислав Ксание, приема православието. Обредът включва само миропомазване, защото по православния канон извършеното вече кръщене се признава.
Българската царстваща династия не успя обаче да изпълни с онзи благодатен смисъл свещената православна титла "Цар", за което беше предопределена. >>>

Раел - пророк, застъпник на науката, библейски ревизионист и най-вече... преуспяващ бизнесмен

Французинът Клод Ворилон, който по-късно се прекръства на Раел и основава секта с това име, се представя за пророк като Мойсей и Мохамед и проповядва "научно" тълкуване на Библията. Ворилон твърди, че животът на Земята е бил донесен от извънземни, пристигнали с летящи чинии преди 25 000 години, и че хората са създадени чрез клониране. След среща с извънземните в началото на 70-те години те му възложили задачата да осъществи клонирането като "най-важен етап от човешкото развитие". Раел проповядва, че единствено клонирането ще позволи на човечеството да постигне безсмъртие, защото хората ще могат редовно да обновяват "телесната си обвивка". >>>

Относно самопрелъстяването и самомнението на аскетическите западни писатели

Непонятно е състоянието на самопрелъстяване и бесовска прелест за онези, които не са възпитани в духовен подвиг според преданието на Православната Църква: те смятат това бедствено състояние за най-правилно и благодатно. Характерното за тях  самомнение срещаме ярко и живописно представени от западния писател Тома Кемпийски. >>>

Човешката личност като икона на Троицата

Епископ Калистос Уеър [Нашата вяра]

Един или трима: каква е разликата? :: Бог като общност :: "Социалното" учение и неговите критици :: Човешката личност като общуване :: Троично богословие в линии и багри

Богословие на иконата

Таня Спасова, ЦВ 1998

Преди император Лъв III да издаде официалните си декрети против иконите, Константинополският патриарх Герман I използвал аргументите на отците от Трулския събор срещу зараждащото се иконоборство, а именно:
"Във вечна памет на живота и в плът на нашия Господ Иисус Христос, на Неговото страдание, на Неговата смърт, носеща спасение, и на изкуплението на света, което е резултат от тях, ние сме приели традицията да Го изобразяваме в човешкия Му облик, т.е., във видимото Му Богоявление, разбирайки, че по този начин прославяме унижението на Бога Слово".  >>>

Бележките на един иконограф

Монах Григорий Круг

Празникьт на Рождество Христово се появява още в началото на Християнството, вероятно в апостолския период. Апостолските правила отреждат ден за отбелязване на Раждането на Христа  25 декември,  показвайки  смисъла на този празник за Църквата: "Внимавайте братя, пръв празник сред празниците е на Христовото Рождество". Това специално наблягане на празнуването на Рождество Христово се характеризира от свети Йоан Златоуст така: "Няма да сгреши, този  който нарече празника на Рождество Христово майка на всички други празници…"

Както от един извор извират множество потоци, така всички празници изхождат от  празника на Рождество Христово, който е като ново сътворение на света. Въплащаването на Словото Божие, което се празнува, става крайъгълен камък. Въплъщаването на Бога разделя тайнствено светлината от тъмнината, съгласно думите на св. Йоан  Богослов:  "Всеки дух който изповядва, че Иисус Христос дойде като човек е от Бога, и всеки дух, който не изповядва, че Иисус Христос  дойде като човек ,  не е от Бога, а е духът на Антихриста…" >>>

Troparion and Kontakion of the feast :: Ouspensky,  Lossky and Fr. Thomas Hopko about The Feast and the Icon of the Nativity

Pope Saint Leo the Great (+ 18 February 461) warns the Christians against sun-worship

Постите в Православната църква според Църковния Устав (Типика)

В България има в момента много преводна православна литература, която по един или друг повод споменава за начините на постене. Но това се отнася за съответната поместна православна църква. Затова Българската Православна Църква е публикувала в Църковния Устав (Типика) как трябва да постят българските православни християни. >>>

Сам Господ прославя своите светии

Свещеник Илия Христов

Мъченичеството е най-древният подвиг в Христа. Преди още свети княз Борис да избави поверения му от Бога народ от мрака на езическите вярвания, княз Енравота-Боян, син на хан Омуртаг и брат на хан Маламир, загинал мъченически по заповед на собствения си брат, изповядвайки вярата си в Единния Бог.  Пантеонът на българската святост е изпълнен с мъченически подвизи. >>>

Митрополит Антоний Сурожски

Кратка биография. Събрани слова, проповеди и интервюта на български и други езици.

  Сборник Светоотечески напътствия за прелестта  (zip)

Как са изпадали в прелест гордите и как са я избягвали смирените, изд. Тавор
Съдържа: Великото смирение на великите, спасяващо от прелестта :: Прелестта :: Светителят Игнатий Брянчанинов за духовния живот :: Гордостта :: Смирението :: Съвети на съвременните старци

Църковна музика

Връзки към сайтове с mp3, video, музикална нотация,  шрифтове и други материали, свързани с църковните песнопения в българската, сръбската, руската и византийската традиция

В защита на светите икони и молитвеното призоваване на помощта на светиите

Много хора днес, особено попадналите под въздействие на антиправославна сектантска пропаганда, недоумяват защо в църквите и по домовете се поставят икони на Христос, Пресвета Богородица и светиите и защо вярващите се молят пред тях. Най-често те цитират следния пасаж от св. Библия: "Не си прави кумир, или какво да било подобие на нещо, което е на небето горе… да не им се кланяш нито да им служиш, защото Аз господ, твоя Бог, съм Бог ревнив…" (Изх. 20:4). Разрешаването на това недоумение може да стане и без привеждането на допълнителни текстове от св. Писание. >>>

Има ли прераждане според Библията

Анна Маринова, ЦВ 2002

Напоследък се среща многобройна литература, проповядваща вяра в кармата и прераждането. Авторите на тези книги не само че не отричат и не се противопоставят на християнството открито, напротив, те твърдят, че Библията (респ. християнството) приема вярата в прераждането, а Господ Иисус Христос бил (според тях) само един велик учител (такъв като Буда, Кришна, Мохамед), едно от многобройните въплъщения (аватари) на Божеството. Той ни бил открил една малка частица от истинското (всемирно) познание.
В сбита форма учението за прераждането се състои в следното >>>

Плод от застъпничеството на св. български новомъченици

Връщането ми към Православната Църква започна преди около седем години. След дълги лутания из лабиринта на човешките учения бях започнал да съзнавам, че единствено християнството е божествено учение. Ала коя беше истинската Христова Църква, едничката Невеста на Небесния Жених? В жажда за истинско покаяние и примирение с Бога бях отворил душата си доверчиво към всички, наричащи се християни. Така се случи, че попаднах при мормоните — в т. нар. "църква на Исус Христос на светиите от последните дни". Постепенно обаче започнах да виждам колко много са несъответствията между тяхното учение и Св. Писание. Това до известна степен разколеба доверието ми в тях, без обаче да прекрати мъчителното съмнение и борбата ми за истина. По неизменното правило на всички секти, мормоните бяха вложили в душата ми страх от адските мъки, в случай, че напусна тяхното общество — такава е логиката на всяко сектантско общество: "ако ни оставиш, ще гориш в ада!" >>>

Християнското разбиране за наркоманията и проституцията

Марияна Еклесия, ЦВ 1997

Грешка би било да се очакват от Църквата "социални програми" или "концепции", по подобие на Римокатолическата. Такива тя не би могла да даде. Така както и Христос не е предложил програма за оздравяването на съвременното Му общество. Погледът Му е бил насочен към личността, към нейното духовно здраве. Молитвата Му към Небесния Отец е била винаги за спасението на създадени по образ Божи личности. В съотвествие с това и подходът Му към проблема на всеки човек е бил индивидуален, личен. Така и Църквата, в която живее Христовият дух, вижда във всеки проблем не неговите социални измерения, а основите му в човешката природа. >>>

Слово за покаянието

Митрополит Антоний Сурожски

Когато постъпваме лошо, когато говорим непотребни неща, когато тъмни мисли се роят в главата ни или на сърцето ни падне помрачение, то ние, ако поне малко се проясним, почваме да чувстваме угризения на съвестта. Но угризенията на съвестта още не са покаяние; може цял живот да се самоупрекваме за лоши постъпки, за зли думи, за тъмни мисли и чувства – и да не се поправим. Угризението на съвестта действително може да превърне земния ни живот в ад, но то не ни отваря Царството Небесно. Към него трябва да се прибави нещо друго, това, което съставя самата сърцевина на покаянието, а именно – обръщане към Бога с надежда, с увереност, че Богу ще достигне и любов към нас, за да ни прости, и сила да ни промени. Покаянието – това е онзи поврат в живота, обрат в мислите, промяна на сърцето, които ни обръщат с лице към Бога в радостна и трепетна надежда, в увереност, че макар да не заслужаваме милостта Божия, но Господ е дошъл на земята не да ни съди, а да ни спаси, дошъл е на земята не при праведните, а при грешните.  >>>

  За молитвата

Свети и праведни Иоан Кронщадски, издателство Тавор, София

Книгата съдържа откъси от дневниците на светителя "Моят живот в Христа", разясняващи същността и необходимостта от молитвеното дело. С присъщата си изключителна човечност и непосредствено религиозно чувство, словата на протоиерей Йоан Сергеев ще стоплят всяко искрено вярващо сърце. Препоръчваме книгата дори и на тези, които са чужди на молитвените усилия.

Съдържание: За същността, значението и силата на молитвата :: Молитвата е дихание на Дух Свети :: Молитвата е заставане пред Света Троица и небесните жители :: Словото в молитвата :: Молитвата в храма :: Съборност на молитвата :: За Господнята молитва :: За молитвата към Света Богородица :: За молитвата към светиите :: Молитвата за ближните :: Молитвата за покойниците :: Покаянието при молитва :: За преодоляването на плътта може да стане и без привеждането на допълнителни текстове от св. Писание. при молитва :: За мрака и козните на врага по време на молитва :: За молитвата пред иконите :: За действията, съпътстващи молитвата :: За умереността в молитвата :: За Иисусовата молитва :: Молитвените обръщения на свети Иоан Кронщадски

Догмат на триста шестдесет и седемте свети отци на Седмия вселенски събор в Никея (787 г.) за иконопочитанието

Проповед за деня на света Злата Мъгленска

Щастието според Св. Амвросий Медиолански

Никола Антонов, ЦВ 1997

Необходимо е първо да знаем, че според св. отци понятията "щастие", "блаженство" и "живот вечен" са синоними, но ето как отговаря на този въпрос св. Амвросий:

[ ПО-СТАРИ  ]

 

Към съдържанието на Православната Читалня


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com

      Обадете ни се  Заглавна страница - Pravoslavieto.com  Пишете