Християнски ереси и секти
Монофизитство и монофизити
Monophysitism and monophysites


                                       

Христос Пантократор, икона от 6 век, Синай

 

Виж също:

 

Монофизитството (от гр. μονή φύσις - "една природа") е християнска ерес, проповядвано първоначално от цариградския монах Евтихий (378 - ок. 454 г.), ученик на патриарх Кирил Александрийски. Добило впоследствие голямо разпространение в Палестина, Сирия и особено в Египет.

Монофизитите проповядвали, че Господ Иисус Христос имал само една природа - божествена (а не две - Божествена и човешка природи). Те вярвали, че Иисус, Божият Син, приел човешка природа, но тя после била погълната от Неговата Божественост, и затова природата на Христа е божествена; въпреки, че притежавало някои човешки свойства, тялото Му било привидно човешко.

Монофизитството се оформило като самостоятелно течение веднага след Константинополския събор от 381 година. В Църквата тогава възникнали две противоположни направления: едното от тях подчертавало човечеството на Христа и Неговата подчиненост на Отца, другото подчертавало божествеността на Христа и Неговото равенство с Отца. Тъй като по това време християнството вече било станало доминираща религия, този спор (наричан христологически спор) добил не само богословско, но и политическо значение.

Монофизитската ерес била осъдена на Четвъртия вселенски събор в Халкидон (451 г.). Съборът провъзгласил, че един и същият Син Божий, "съвършен по отношение на Божествената Си природа и съвършен по отношение на човешката Си природа", "истински Бог и истински човек, с разумна душа и тяло, единосъщен на Отца по Божество и единосъщен нам по човечество".

Той е "един и същият Христос" и "Единороден Син", "познаван в две естества неслитно, неизменно, неразделно и неразлъчно"

Въпреки това монофизитството се съхранило в Коптската, Арменската и Яковитската (Jacobite) църкви.

Православен речник

 

Иисус Христос Вседържител
 
"Следвайки светите отци, всички съгласно учим да бъде изповядван
един и същият Син, Господ наш Иисус Христос,
съвършен по отношение на Божествената Си природа и съвършен по отношение на човешката Си природа,
истински Бог и истински човек, с разумна душа и тяло,
единосъщен на Отца по Божествена природа и единосъщен нам по човешка природа,
във всичко подобен на нас, освен в греха,
роден преди всички векове от Отца по Божествена природа,
а в последните дни, заради нас и заради нашето спасение,
(роден) от Дева Мария Богородица по човешка природа,
един и същият Христос, Син, Господ, Единороден,
познаван в две естества неслитно, неизменно, неразделно и неразлъчно,
не на две лица разсичан или разделян,
но един и същият Син и Единороден, Бог Слово, Господ Иисус Христос."

 

 

Виж също:

 

 

Към съдържанието на Православната Читалня


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com

      Обадете ни се  Заглавна страница - Pravoslavieto.com  Пишете